Fårikål – hva med lukten?

Overveldende fårikål lukt

Jeg må innrømme at jeg liker at lukten av fårikål sprer seg i huset. Det er noe inviterende, trygt og varmt med den lukten. Den vekker minner fra herlige sammenkomster med mye smil og latter, glede og høy stemning. Og følelsen av pur glede og forventning vekkes i meg. Jeg gleder meg til vi kan sette oss ned og bare nyte. Være sammen i takknemlighet. Ha ro og tid til hverandre i gløden fra levende lys i høstmørket.

Min oppskrift: Fårikål min personlige tvist

Mange styrer unna å lage fårikål fordi de synes at lukten er for intenst påtrengende, og henger lenge i hjemmet.

Hva kommer lukten av?

Kanskje du tror at det er lammet som gir denne lukten? Men det er faktisk kålen som har skylden. Men hvordan kan du dempe eller bli kvitt lukten?

  • Lukk alle dører til alle andre rom slik at lukten ikke sniker seg inn og fester seg i klær, gardiner og sengetøy
  • Sett frem noen skåler med eddik. Det absorberer dårlig lukt i et rom
  • Sett avtrekksviften på med en gang du begynner på maten. Og la den gå helt til du skal servere fårikålen
  • Pass på å lufte godt innimellom. Og ta en skikkelig utlufting etter at dere har spist
  • Vask benken, redskaper og kokekar du har brukt under tilberedning, med en gang du er ferdig
  • Hell restemat i oppbevaringsbokser med lokk så fort som mulig
  • Skyll godt av tallerkner og bestikk, og sett i oppvaskmaskinen
  • Bær ut søpla med en gang dere er ferdig med måltidet
  • Bak en deilig kake, gjerne eplekake, som vil spre en ny og deilig lukt i hjemmet ditt

Her er lenke til verdens beste Saftig eplekake

Flere tips og råd når du skal lage fårikål finner du her: Fårikåltipsene du trenger for å lykkes

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg