Saftig eplekake


Denne kaken er bare så saftig og holdbar. Og grunnoppskriften kan varieres i det uendelige. Tilsett sjokolade, blåbær eller annet du synes er godt.

Oppskriften har jeg hentet fra «Den rutete kokeboken» som Ingerid Espelid har skrevet.

 

Du trenger:

200 g margarin eller smør

2,5 dl sukker

3 egg

4 dl hvetemel (ca 240 g)

1 ts bakepulver

1 dl kremfløte

2 ts vaniljesukker

Revet skall av 1/2 sitron

3-4 epler (jeg bruker ofte 5 fordi jeg synes det er godt med mye epler)

 

Slik gjør du:

Gjør klar en ringform (ca 24 cm). Jeg pleier å ha bakepapir i bunnen, og smøre kanten med smør.
Ha smør og sukker i en bolle og visp det hvitt. Jo lenger jo bedre. Tilsett så ett egg av gangen. Hvis røren blir grinete så gjør ikke det noe. Den blir jevn når du tilsetter melet.

Bland mel, bakepulver, vaniljesukker og sitronskall og tilsett i røren. Rør sammen før du har i fløten. Rør sammen til deigen er jevn.

Hell røren i formen. Skrell eplene, del de opp i båter, og trykk de lett ned i deigen.

 

 

Bland sammen sukker og kanel og strø det over kaken.

Stek kaken på nederste rille i 45 til 60 min. Dette kan variere fra ovn til ovn så sjekk kaken med jevne mellomrom. Bruker du varmluft blir steketiden ofte kortere.

Server gjerne med vaniljeis, vispet krem eller vaniljesaus.

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg