Tor du det er mulig å være lykkelig deprimert?

 

Lykkelig Deprimert

Livet byr på lykke💛 Den første, store forelskelsen, det å bli mamma, nærtid med bestevenner hvor du kan være deg selv fullt ut, bade naken i sjøen en varm sommernatt, å dele smil og latter som lader opp hver eneste celle i kroppen.

Men så kommer også nedturene. Å få hjertet knust av den du elsker. Det at noen dør. Å miste noen, uansett hvordan det skjer, er forferdelig vondt. Sorgen ved å ikke bli hørt, forstått eller tatt på alvor. Tyngden i å måtte bære mer alvor og ansvar, enn du kan makte.

Lykke gir en uendelig frihetsfølelse. Energien i lykke gir liv. Nytt liv. Og det kan oppleves som evigvarende og selve meningen med din eksistens.

Det vonde, mørke og vanskelige gjør det motsatte. Essensen av liv fordunster sakte. Fra sorgen i hjertet, klumpen i magen, de vonde, altoppslukende tankene som trekker deg dypere og dypere bort fra lykkerusen. Og noen ganger bort fra deg selv.

 

Under min depresjon lå alltid den ekte Janne og lurte. Og uten hennes vilje til å holde ut. Grave etter egen styrke. Evne til å ikke miste troen.

Bruke tanken til å si til depresjonen i meg at: «jeg gir aldri opp. Uansett hvor hardt du kjører meg. Jeg vet hvem jeg egentlig er. Og det er ikke depresjon eller angst. En dag skal jeg vise deg henne. Og med glede, kjærlighet, ektehet og humor skal jeg vise deg lykken».

 

Hva er egentlig lykke?

De fleste av oss leter etter lykkefølelsen hele tiden. Det er så befriende godt, at vi vil ha den opplevelsen igjen og igjen. Det underlige er at ofte søker vi etter noe nytt, noe mer for å oppnå den samme følelsen. Det som gav deg lykkerus i går, gjør ikke det i morgen.

Så hva er da essensen av lykken? Og hvor finnes den?

Kanskje finnes lykken i mye større grad innvendig enn i noe utenfra? Hva hvis den er der. Innvendig. Hele tiden. Også når jeg er i dypet og ikke får puste. Kanskje jeg selv må hente den frem? Og ikke vente på at noe eller noen skal få den til å skinne igjen.

 

 

Snu ryggen til styggen

Noen ganger må du snu ryggen til styggen. Vende deg bort fra alt som har vært. Åpne opp kropp og sjel for det ukjente og hemmelighetene som finnes der.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg