Bør du teste hormonbehandling?

Når du er midt i overgangsalderen, og kjenner på humørsvingninger og hetetokter, kan du få god hjelp av tilskudd av hormoner.

Vi kvinner er født med mange tusen egg. Når du kommer i overgangsalderen begynner kroppen å gå tom for egg. Eggstokkene slutter å modne eller løsne egg, noe som gjør at produksjonen av østrogen synker. Produksjonen av progesteron synker også. Dette er hormonet som kroppen danner etter eggløsningen. Oppgaven til progesteron er å innstille livmoren din på å motta et befruktet egg.

Det finnes mange slags østrogener, primært østriol og østradiol, som vi samlet kaller for østrogen. Gjennom menstruasjonssyklusen øker og faller nivået av østrogen og progesteron i balanse med hverandre.

Det er når produksjonen av disse hormonene synker at du kan få problemer. Det er nå overgangsplagene kan sette inn.

60 prosent av alle kvinner har plager, men de er relativt moderate, og tar ikke over hverdagen deres. 20 prosent er så heldige at de ikke har noen plager. De siste 20 prosentene har uutholdelige plager som snur opp ned på hverdagen og livskvaliteten deres.  

Den tradisjonelle måten å behandle plagene på er tilførsel av østrogen. Moderne hormonbehandling tilpasses dine behov og dine plager. Det er altså ikke en måte å tilføre hormon på som virker på alle plager. Nå kan behandlingen skreddersys til akkurat deg.

Det er også ulike behandlinger som tilbys ut i fra hva slags symptomer du har. Noen trenger tilførsel av østrogen, andre behøver progesteron.

Det som for noen oppleves som overkommelige plager, kan for andre som har en annen hverdag og livssituasjon, være ødeleggende og hemmende.

Noen er engstelige for risikoen for å utvikle brystkreft hvis de begynner med hormonbehandling.

Jeg har spurt legen min om hvor stor fare det er for å utvikle brystkreft ved tilførsel av hormoner. Hun fortalte meg at hvis jeg tar hormoner i 10 år, vil risikoen øke med 2 prosent. Samlet sett øker risikoen fra 10 til 12 prosent. Tar du hormoner i 5 år øker sjansen for brystkreft med 0,5 prosent.

Det finnes ikke et fasitsvar på om hormonbehandling er det riktige eller ikke. Dette blir veldig individuelt, ut i fra hvor store plager du har, hva du synes, og hvor redd du er for å utvikle brystkreft. Noen får hverdagen ødelagt av menopausen. Og for dem er hormonbehandling redningen. Og det veier tyngre enn faren for kreft. Du bør snakke med din lege om hva som vil være den beste løsningen for akkurat deg.

Legen min forklarte meg litt mer rundt dette. Hun fortalte at når du tilfører kroppen østrogen, etter at eggstokkene har sluttet å produsere selv, vil det påvirke slimhinner, skjelettet og blodårene på en gunstig måte.

Hun forklarte også at jo flere år brystvevet blir påvirket av østrogen, jo større er risikoen for å utvikle brystkreft.

Fordelene med hormonbehandling er altså at det er effektivt og det er gunstig for skjelettet.

Etter å ha gått noen runder med meg selv, bestemte jeg meg altså for å vente med hormonbehandling. For meg personlig føles det ikke riktig å tilføre kroppen østrogen, hvis jeg ikke kjenner at jeg trenger det. Men hvis plagene mine blir mye verre, kommer jeg sannsynligvis til å endre mening.

Finnes det andre måter å dempe overgangsplager på? Ja, det gjør det. Og jeg har prøvd ut både urter, matvarer og kosttilskudd.

Kjemisk hormonbehandling er en måte å tilføre østrogen eller progesteron til kroppen på. Du kan også spise mer mat som inneholder et østrogenlignende stoff. Dette kalles planteøstrogener. Mer nøyaktig inneholder disse matvarene høye verdier av et stoff som heter phytoøstrogen. Det finner du blant annet i spinat, asparges, brokkoli og rosenkål. Innmat som lever og ost inneholder også disse stoffene.

Nå finnes det også noe som kalles naturlig hormonbehandling. Her ser behandleren på helheten av alt som utgjør deg. De måler alle dine hormon nivåer; både kjønnshormoner, kortisol og insulin. Ut i fra disse testene ser de på hvilke justeringer som kan gjøres i din livsstil, og hva slags hormonbehandling som vil passe akkurat deg.

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM På Snapchat: lykkeligdep

14 kommentarer
      1. Hei Anne💕 Takk for at du leser og så fint å høre at du får noe ut av det jeg skriver. Det gjør meg veldig glad. Da jeg kom i overgangsalder, fant jeg ut at det var så mye jeg ikke visste noe om. Da syntes jeg det var litt flaut. Men egentlig så er det hverken flaut eller rart, fordi det snakkes så lite om akkurat dette. Det håper jeg å gjøre bitte litt med🌸

    1. Takk for kjempenyttige innlegg som du kommer med. Selv har jeg valgt trening som et hjelpemiddel, og jeg tar overhodet ingen hormontilskudd. Har alltid vært motstander av slikt nettopp pga kreftfare. Har aldri brukt så mye som en p-pille, rett og slett fordi jeg ville ikke begynne å klusse med det naturlige i kroppen.

      Tar tablettene remifemin, og de fungerer kjempebra 🙂

      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg <3 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

      1. Hei Toril💕 Tusen takk, så fint å høre at du synes det jeg skriver er nyttig. Jeg har også klart meg uten hormonbehandling. Men jeg kjenner også jenter som har hatt så heftige plager at livet og hverdagen ble uutholdelig. For dem ble løsningen hormoner. Trening og små justeringer i kosthold har hjulpet meg også. Har du forresten sett at jeg legger ut små treningstips og videoer med øvelser skreddersydd for kvinnekroppen? Jeg er utdannet treningsveileder og har spesialisert meg på trening for jenter. Det har jeg jobbet med i over 20 år. Du finner dette på face siden min https://m.facebook.com/lykkeligdeprimert/

        Tusen takk for tips. Det må jeg sjekke ut.

        Tusen takk💛 ønsker deg en strålende, fin helg

      1. Hei Ligaya. Så herlig at du leser bloggen min, og så fint å høre fra deg😊 Tusen takk. Vi er alle ulike. Og hver og en må gjøre det som passer for ens egen kropp. Det viktige er jo at du har en fin hverdag og en så god overgangsalder som mulig💕

    2. Hei og takk for masse nyttig info. 🙂 Jeg sliter med hetetokter og frostrier, men blånekter alt som legen har å tilby 😀 Prøver med unyttige midler fra helsekost og nåler i ørene. Men humøret får ingen ta fra meg. 🙂

      1. Hei😊 og tusen takk for melding. Så fint å høre at du finner noe nytte i det jeg deler. Det er vanskelig å orientere seg og finne ut av ting rundt dette fordi det finnes så lite offentlig informasjon. Og veldig få, eller ingen, som deler det de har prøvd. Jeg prøver jo stadig litt forskjellig og kommer til å dele alle mine erfaringer med deg. Samt all informasjon jeg tenker kan være nyttig. Det er jo også sånn at alt passer ikke for alle. Og ulike ting vil fungere, eller ikke, fra person til person.

        Hvis du har noe spesielt du har lyst til å vite mer om, noe du lurer på, eller bare noe du synes hadde vært en god ide å skrive om, så hører jeg gjerne fra deg💕

        1. Hei og takk for respons. Har absolutt skjønt at det kan være ulikt hva som fungerer for den enkelte! 🙂 Har du mye erfaring i forhold til akupunktur? Dvs. kjennskap til hvordan denne behandlingen kan fungere for damer med hetetokter?

          1. Hei du fine💕 Jeg er så lei meg for at du ikke mottar svar fra meg før nå. Oppdaget at svaret mitt ikke ble sendt deg nå, i det jeg skulle svare en annen. Unnskyld. Jeg pleier alltid å svare raskt. Og skjønner ikke hvorfor svaret ikke ble sendt. Jeg må ha gjort noe feil.

            Om akupunktur kan skape balanse i hormon nivåer tør jeg ikke svare ja eller nei på. Tror at en akupunktør kan svare bedre på akkurat det. Men så er det jo sånn at akupunktur jo går ut på å skape balanse mellom ulike energier i kroppen.

            Jeg har prøvd akupunktur. Mest for å bli bedre av hetetokter. Og for meg hjalp det i den perioden jeg fikk behandling. Da jeg sluttet kom hetetokter tilbake.

            Behandlingen går ut på at du får litt intensiv behandling i en periode, før du vedlikeholder ved å gå til behandling en gang i mnd.

            Klem til deg💛

            1. Har prøvd akupunkturnåler noen runder nå, men det gjorde ikke så stor forskjell for meg. Små magneter på akupunkturpunkter gjorde imidlertid at jeg ble MYE bedre! 🙂

            2. Så flott at du har funnet noe som fungerer for deg. Det er så viktig å lytte til egen kropp. Prøve forskjellig. Fordi det som virker på meg trenger ikke å hjelpe deg og omvendt. Magneter har jeg ikke prøvd.

            3. Hei💛 har du det bra? Ja, ikke sant? Det er ikke alt som fungerer for alle. En må prøve seg litt frem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg