Derfor bør du spise potet

Ingen grønnsak har vel større tradisjon på det norske middagsbordet enn poteten. Tidligere var den også vår viktigste C vitamin kilde om vinteren. Poteten er jo også så utrolig anvendelig. Den passer til alt fra fisk og blåskjell til pølser, helstekt kylling, biff og gryteretter. Men den kan også nytes som egen hovedrett. Store variasjonsmuligheter har den også. Du kan koke den, steke den, fritere, ovnsbake eller lage en velsmakende potetmos.

Poteten inneholder karbohydrater. Og den har høy glykemisk indeks. Men den er samtidig så sunn at du bør unne deg å spise poteter.

Etter at jeg kom i overgangsalderen er jeg blitt forsiktig med å spise for mye karbohydrater i hverdagen. Det er fordi jeg merker at kroppen min reagerer annerledes på karbohydrater nå enn tidligere. Jeg legger fortere på meg. Men i helgene pleier jeg å tillate meg selv å kose meg litt ekstra. Og da er det lov med ett karbomåltid eller to. Det ødelegger ikke for vekten min. Det viktigste for å ikke gå opp i vekt, er hva jeg gjør i hverdagen.

Poteten er en super antioksidant med sine høye verdier av vitamin C. Den er rik på kalium som er bra for å holde blodtrykket lavt. I tillegg inneholder den noe jern og proteinet i poteten er av høy kvalitet, på høyde med kjøtt og melk. Det vil si at den inneholder alle de essensielle aminosyrene som vi ønsker å få i oss ved å spise proteiner.

Når potetene er behandlet, og servers lune i en potetsalat for eksempel, blir den glykemiske indeksen lav. Og når du spiser en kald potet, vil den redusere mengden av fettstoffer i blodet. I 100 g poteter er det kun 72 kalorier.

Det er lurt å ikke skrelle potetene før du tilbereder dem. Det er fordi mesteparten av mineralene ligger like under skallet. Og du bevarer mesteparten av C vitaminet under kokeprosessen med skallet på.

Poteter inneholder ikke så mye fiber og hovedparten av fibret ligger i skallet. Derfor bør du spise nypoteter og poteter med tynt skall uskrelt. Bare vær nøye med å vaske dem godt først.

Poteten trives best når den blir oppbevart mørkt. Det er fordi lys kan føre til at det dannes en gift som heter solanin i poteten. Hvis poteten er blitt grønnaktig på farge, eller har grønne flekker, kan det hende at den inneholder denne giften. Du kan få blodig diare og lammelser hvis du får i deg for mye solanin. Så det beste er å kaste grønne poteter.

Oppskrift på verdens beste potetmos finner du HER

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM På Snapchat: lykkeligdep

4 kommentarer
      1. Ikke sant? Det at potet kan varieres på så utrolig mange måter og passer til alt gjør den til ei⭐️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg