Dette endret min personlighet og mitt liv

Når et problem tar over livet ditt. Hindrer deg i å gjøre ting du elsker eller har stor glede av. Gjør hverdagen din vanskelig og endrer dine personlighetstrekk, det er da det er vokst til et nesten handikappende problem.

Jeg husker så godt de første dagene på sykehuset etter at jeg hadde født. Sykepleierne maste på meg om å gjøre knipeøvelser. Øvelser som skulle hjelpe meg å trene opp muskulaturen i bekkenbunnen etter fødselen.

Problemet mitt var at det var helt dødt der nede. Det var null kontakt mellom min vilje og evne til, å knipe bekkenbunnen. Muskulaturens evne til å lystre det jeg ba den om, var ikke eksisterende. Helt utslått av den påkjenningen musklene hadde vært gjennom i svangerskap og fødsel, virket det som om de hadde gått inn i en komatisk dvale. Det var intet svar å hente. Ingen reaksjon. Det var som om den delen av kroppen min ikke eksisterte.

Jeg fortsatte med knipeøvelsene helt til jeg etterhvert kjente at jeg fikk kontakt igjen. Men alt var ikke helt som det hadde vært før. Det fikk jeg merke da jeg begynte å jobbe igjen som treningsinstruktør.

I en lang periode måtte jeg ha på bind når jeg trente. Fordi belastningen treningen var på musklene, kunne gjøre at jeg tisset på meg. Denne type ufrivillig urinlekkasje kalles stress inkontinens. Og jeg bestemte meg for at dette ikke skulle få hindre min aktive livsstil. Jeg ville, og skulle, trene meg opp igjen. Men hvordan?

Det var på denne tiden jeg oppdaget treningskonseptet pilates. En treningsmetode med mye fokus på kjernemuskulaturen. Det er musklene i bekkenbunnen, mage og rygg. Pilates metoden gir deg øvelser som trener musklene i forhold til hvilke oppgaver de har i kroppen din, og hvordan de utfyller hverandre og samarbeider.

Pilates lærte meg å være mer til stede i øvelsene jeg gjorde. Få kontakt med å virkelig kjenne etter. Jeg lærte en helt ny måte å gjøre knipeøvelser på. Blant annet heisknipeøvelsen.

På min YouTube kanal ligger det en video på 10 min som tar deg gjennom noen enkle øvelser for kjernemusklene. I videoen lærer jeg deg heisknipeøvelsen. Du finner videoen her:

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM På Snapchat: lykkeligdep

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg