Dette skjer hos legen – hormonbehandling

Etterhvert som symptomene på overgangsalderen ble sterkere og sterkere, ble det viktig for meg å få bekreftet at det virkelig var klimakteriet jeg var inne i, og at det ikke var noe annet som var galt med meg.

Det første legen min gjorde var å ta en lang prat med meg. Jeg forklarte i detalj hvordan dagene mine, og livet mitt, ble preget av det jeg trodde overgangsplager. jeg fortalte henne også at jeg følte meg veldig nedfor og trist. At jeg var overgangsdeprimert, som jeg hadde begynt å kalle denne nedstemtheten. Jeg beskrev også episoden på Kiwi hvor jeg begynte å gråte. Den episoden var fortsatt vond å tenke tilbake på og jeg opplevde det som et angstanfall.

Hun spurte meg om hvordan nattesøvnen var, om jeg var stresset, om jeg hadde hete- svettetokter og hvor mye energi jeg hadde utover dagen.

Jeg fortalte henne at jeg hadde alle disse plagene. Og at jeg syntes at det bare ble verre.

Legen min forklarte at alle disse symptomene helt klart bekreftet at jeg var i overgangsalderen. Og at alle disse plagene dessverre var ganske vanlige. Hun mente at hvis set ble enda verre, slik at jeg ikke kunne fungere i det hele tatt i hverdagen, burde vi sammen se på muligheten for hormonbehandling.

Vi snakket også om viktigheten av å gjøre nedstressende aktiviteter. Yoga, enkel meditasjon, massasje eller rett og slett sette av tid til å pleie og ta vare på seg selv.

Etter en vanlig gynekologisk undersøkelse tok hun også en blodprøve. Den ville vise henne på hvilket nivå mine hormonverdier lå. Hun forklarte meg at dette ikke var strengt tatt nødvendig for hun var sikker i sin sak etter å ha hørt meg fortelle. I og med at jeg hadde hatt ganske kraftige plager så ville hun sjekke hvor jeg lå.

Vi snakket om hva slags hormonbehandling som kunne passe for meg. Tilførsel av østrogen ville kunne hjelpe på hete- og svettetoktene mine. Det kan tilføres kroppen i pilleform, som krem eller plaster. På denne måten blir hele kroppen tilført østrogen.

Hun fortalte meg også at hvis jeg skulle oppleve å få tørre slimhinner i skjeden, eller ofte få urinveisinfeksjoner, kan det hjelpe å sette inne en hormonspiral som avgir gestagen, et progesteron lignende stoff. Det finnes også stikkpiller og vagitorier man kan bruke. Dette er også effektiv behandling ved uregelmessige blødninger.

Jeg spurte henne om jeg ved hormonbehandling ville skyve overgangsalderen foran meg, at jeg bare ville utsette problemet, og få tilbake symptomer og plager igjen senere? Det svarte hun nei til. Hun forklarte at når du slutter med preparatene vil du kanskje få noen overgangsplager i en kort periode.

Jeg bestemte meg for å vente med hormonbehandling. Dette er et personlig valg, og veldig individuelt, fra kvinne til kvinne. Det er kun du som vet hva som vil gjøre din hverdag letter. Det viktigste er å ta denne undersøkelsen og samtalen med din lege. Så finner dere to ut hva som vil være det aller beste for deg og din livssituasjon.

Mer om medisinsk hormonbehandling finner du HER

Jeg har også skrevet litt om NATURLIG HORMONBEHANDLING

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM På Snapchat: lykkeligdep

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg