Fårikåltipsene du trenger for å lykkes

Alle kan lage fårikål. Det er en rett det er nesten helt umulig å kåle til. Men noen gode tips er det alltid fint å ta med seg. Jeg har nok erfart å dumpe borti de fleste av disse fårikålfellene. Og deler med deg hvordan du kan unngå dem.

  • Hvis kjøttet blir for hardt så har du nok kokt retten på altfor høy varme. Altså at retten har stått og kokt voldsomt over tid. Det er dessverre ikke så mye du kan gjøre for å rette opp dette.
  • Hvis kjøttet blir seigt kan det hende du har kokt kjøttet for lite. Løsningen er å småkoke kjøttet videre, til kjøttet løsner lett fra bena.
  • Hvos kjøttet er tørt har du brukt for magert kjøtt. Det blir vanskelig å rette dette opp. Men husk til neste gang at, et godt fårikålkjøtt bør ha en del fett på seg.

Mine 6 beste tips for en vellykket fårikål

  1. Hva slags kjøtt bør du bruke? Noen sverger til sauekjøtt, mens andre liker lammekjøtt best. Jeg bruker lammekjøtt. Og jeg velger helst kjøtt fra en bonde hvor jeg vet dyrene har levd lykkelig. Også i slakteprosessen, uten lang reise og stress.
  2. Hvilke deler av dyret egner seg best? Jeg liker å bruke en blanding av bog, bryst og nakke. Og jeg vil ha både bein og fett med så jeg får den deilige, kraftige smaken på sjyen.
  3. Hvordan fordele kjøttbitene i gryten? Legg de mest fettrike bitene i bunne av gryten. Da vil fettet smelte sakte, og fordele seg godt i hele retten.
  4. Koketid? Etter at retten har fått et oppkok, skrur du ned varmen til puttretemperatur. Retten skal småkoke, syde, i rundt 2 til 3 timer. Når kjøttet løsner lett fra beinet, og smelter i munnen, er det ferdig kokt. Husk å riste, eller shake litt, på kjelen i løpet av koketiden.
  5. Hva er riktig mengde vann? Kålen inneholder mye vann som den slipper i løpet av koketiden. Så du trenger egentlig ikke så mye vann. Jeg pleier å tilsette 2-3 dl til å begynne med, så sjekker jeg retten etterhvert og tilsetter mer vann hvis jeg synes det blir for lite kraft. Dette er en balansegang. Fordi for lite vann gjør retten tørr og kjøttet kan bli brent. For mye vann tynner ut den gode smaken vi vil ha på kraften. Så følg med, smak og juster underveis.
  6. Hvor mye salt trenger retten? Jeg synes det trengs en del salt i fårikål. Men også her er det en fin balansegang. Vær forsiktig med saltet til å begynne med, å smak deg frem underveis i kokeprosessen. Husk at for mye salt kan ikke rettes opp. For lite salt er det lett å justere.

Klikk FÅRIKÅL OPPSKRIFT  for min personlige vri på fårikål.

Håper du vil teste min oppskrift, for den er virkelig helt super. Lykke til.

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg