Fordeler og ulemper – naturlig hormonbehandling

Det jeg liker best med denne behandlingsmetoden er at de ser på helheten av alt som utgjør deg. Ikke bare kjønnshormoner, men også hvordan ubalanse i andre hormoner kan påvirke deg negativt.

Denne behadlingsformen krever jo litt mer av deg. Du må selv endre på vaner og rutiner, endre kosthold og sette av mer tid til å ta vare på deg selv. Det gjelder både aktiviteter som er stressdempende og trening.

Den krever også utholdenhet og tålmodighet av deg. Fordi det kan ta inntil 2 til 3 måneder før du merker en forskjell. På den annen side blir du godt kjent med deg selv og den kroppen du bor i. Noe av behandlingen kan gi deg ubehag, for eksempel hvis du velger å gjøre en utrenskning.

Min opplevelse er også at denne behandlingen går rett på, og ser på årsaken til plagene, og ønsker målrettet å behandle årsakene. I mer tradisjonell behandling opplever jeg at man er mer ute etter å behandle symptomene.

Det er forsket på hvordan progesteron virker som behandling mot overgangsplager. Det synes jeg gir en trygghet. Anette Paulin har skrevet boken “Naturlig hormonterapi – du har et valg” som gir deg innblikk i resultatene fra denne forskningen.

Denne behandlingen ikke er anerkjent av myndighetene ennå.

Du må reise til Danmark eller Tyskland for å få behandlingen.

Behandlingen er dyr og du må selv betale for den.

Jeg er litt inspirert av denne måten å tenke på. Og har begynt å sette sammen et opplegg som jeg vil teste ut på meg selv. Tanken er å bruke matvarer og urter som er gunstig å spise i overgangsalderen, noen helsekostprodukter, trening som vil være effektiv og tilpasset kvinnekroppen og klimakteriet, samt bruke metoder og øvelser fra yoga og tai chi til enkel avspenning for å dempe stress.

Dette kommer jeg selvsagt til å dele med deg her på bloggen. Både det som fungerer og det som ikke fungerer så godt. Og kanskje jeg finner frem til noe som vil lette din overgangsalder også?

Mer om naturlig hormonterapi kan du lese HER

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM På Snapchat: lykkeligdep

2 kommentarer
    1. Jeg har vært i overgangsalderen siden jeg var 39, og har egentlig bare kjent litt på det med temperaturforandringer i kroppen. Ikke noe andre problemer. Merket ikke så mye til det å ha mensen heller jeg. Så er nok ikke en som er spesielt rammet når det gjelder kroppslige saker 🙂

      1. Takk for at du leser og er engasjert. Det synes jeg er så hyggelig🌸 Så heldig du er💕 Og det variere jo fra kvinne til kvinne. Arv har nok mye og si tror jeg. Men temperaturforandringer kan være plagsomt nok det. For meg har det vært noe av det mest plagsomme.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg