Gjetter du hvorfor kollagen er superviktig?

Den store snakkisen innen helse og skjønnhet de siste årene, har vært kollagen. Men hva er egentlig kollagen? Hvorfor anbefales dette for å bevare en god helse? Og hvorfor er dette det nye skjønnhetsproduktet?

Kollagen er proteiner

Kollagen er en gruppe proteiner. De danner hovedbestandelen av et nettverk av proteiner, som finnes i vevet rundt cellene i kroppen. Dette proteinet er en naturlig del av oppbyggingen av sener, ledd, muskler, hud, hår, negler og andre viktige organer.

Alle proteiner består av kjeder av aminosyrene glyserin, prolin, alanin og hydroksyprolin.

25% av alt protein du har i kroppen er kollagen. Kollagen er det viktigste proteinet i bindevevet i kroppen din. 60% av kroppen består av bindevev, og kollagen utgjør 80% av bindevevet. 75% av hudens protein er kollagen.

Du kan se kollagenfibrene i et stykke kjøtt. Du vet de lyse, seige fibrene i kjøtt som er vanskelige å skjære eller tygge? Det er kollagen.

Kollagen for knokler og ledd

Kroppens evne til å produsere kollagen avtar gradvis etter fylte 25 år. Og mange kvinner i overgangsalder merker at tilskudd av kollagen hjelper på stive og vonde ledd.

Vi trenger å tilføre kollagen gjennom mat eller kosttilskudd for å bevare et sunt skjelett og ledd som fungerer godt.

Mindre rynker med kollagen

Når du blir eldre mister huden sin naturlige elastisitet og fuktighet. Som resultat kan du få fine linjer, rynker og furer i huden. Kanskje du har merket at strukturen på håret har endret seg også? Eller at neglene dine er blitt skjørere? Inntak av kollagen sammen med sunne fettstoffer, vitamin C, K og D kan hjelpe med dette.

Kilder til kollagen

En god kilde til kollagen er å koke kraft på bein. Denne kraften kan du drikke som en deilig kopp buljong, eller du kan lage en suppe på den. Her er min oppskrift på verdens beste kraft stappfull av kollagen. Oppskrift finner du HER

I overgangsalderen har jeg kjent på både smerter i ledd og kropp. Hår, negler og hud ble tørrere. Huden ble mindre elastisk syntes jeg, og fikk større porer. Rynker er jo ikke til å unngå etterhvert. Og jeg beholder gjerne noen tegn på at jeg faktisk har levd et liv. Jeg vil bare så gjerne eldes med glød og sunnhet. Føle meg, og se så frisk ut som jeg kan.

Mer og mer forstår jeg at det jeg spiser har mye å si for min helse, en kropp som fungerer og kan bære meg gjennom hverdagen, for å ha det bra med meg selv, og for å fortsette å ha et sunt hår, en fin hud og sterke negler.

Supermat for kvinner

I tillegg til phytoøstrogener, vitamin K sammen med kalsium, sunne fettstoffer, vitamin C og D og mengder av grønnsaker, har jeg begynt å berike kostholdet mitt med mer kollagen. Dette er den nye supermaten for oss kvinner, spesielt vi som er i overgangsalder.

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM På Snapchat: lykkeligdep

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg