Grønnkål pesto

Pesto er kjempegodt og kan brukes som saus eller dressing. Passer like godt til kjøtt og fisk. Og fantastisk til grønnsaker og ikke minst pastaretter.

Den pestoen de fleste av oss kjenner til, er den som lages med basilikum som utgangspunkt. Men pesto kan lages av alle mulige urter.

I min jakt på mat som kan hjelpe mot overgangsplager, fant jeg denne oppskriften i sommerheftet til Kiwi. Denne pestoen er basert på grønnkål som er supersunn og som inneholder planteøstrogener.

For ordens skyld vil jeg bare si, at dette ikke er sponset eller betalt reklame for Kiwi. Bare en god oppskrift jeg har funnet, som jeg vil dele med deg.

Dette trenger du:

1 pose frisk grønnkål

1,5 dl mandler

1 fedd hvitløk

1 sitron

0,5 dl vann

1 dl olivenolje

1/2 ts flaksalt

Start med å vaske sitronen godt. Så finriver du skallet på hele sitronen.

Legg grønnkål, mandler, hvitløk, sitronskallet, saften fra halve sitronen i en foddprosessor. Tilsett vann, olivenolje og kjør det hele sammen til en jevn masse. Ønsker du en tynnere pesto tilsetter du litt mer olje. Dryss saltflak over den når den er ferdig.

HER finner du en oppskrift på salat med laks som denne pestoen passer super bra til:

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM På Snapchat: lykkeligdep

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg