Hemmelig vri, himmelsk god lapskaus

Allerede nå er årets ferske grønnsaker begynt å fylle opp hyllene i butikken. Og jeg elsker det. Alle de fristende fargene, som lokker meg mot grytene i kjøkkenet, som regnbuen lokker med at du vil finne en gryte med gull der hvor den ender.

Knasende sprø grønnsaker som strutter av sunnhet og velvære. Inspirasjonen de gav, dro meg i retning god gammeldags lapskaus. Og kjøttet jeg valgte gav den en ny smakfull vri sammen med litt utradisjonelle krydder. Spisskummen fremhever kjøttsmaken mens kanel gir en ekstra liten smakfull snert. Lammekjøtt isteden for grytekjøtt fra okse, gjør at koketiden er unnagjort på 15 min.

Dette trenger du til ca. 8 personer
  • 800 g lammekjøtt i biter
  • 1 liter kraft kokt på bein. Min oppskrift på hjemmelaget kraft finner du her:
  • Du kan selvsagt bruke buljongterning eller kraft fra butikken istedet
  • 1 liter friskt vann
  • 1 løk
  • 4 poteter
  • 3 gulrøtter
  • 1/2 sellerirot
  • 1/2 kålrot
  • 1/2 knutekål
  • 1 grønn paprika
  • 1 rød paprika
  • 1/2 til 1 purre – smaksak
  • 1/2 pose frisk spinat
  • Salt, pepper
  • 2 ts Timian
  • 1/2 ts kanel
  • 1/2 ts spisskummen (cumin)
  • 2 båter hvitløk

Alt går i denne gryta. Så ta en sveip innom kjøleskap og fryser etter rester av grønnsaker du kan få spist opp. På bildet ser du at jeg også har hatt noen kjøttboller i som jeg fant i kjøleskapet.

Jeg koker kraft selv og fryser. Så det første jeg gjør er å tine den på svak varme.

I mellomtiden renser og kutter du alle grønnsakene i passe store biter.

Så bruner du kjøttet, litt av gangen, og legger det i en stor kjele.

Hell kraften over kjøttet.

Fres løk, paprika og hvitløk ett par minutter i stekepannen før du har det i kjelen.

Tilsett resten av grønnsakene, bortsett fra spinaten.

Hell over 1 liter vann og la det hele få et oppkok.

Smak til med salt og pepper, tilsett timian.

Skru ned varmen og la lapskausen småkoke i ca. 15 min. Den er ferdig når gulrøttene er blitt møre.

Når det er 5 min igjen av koketiden tilsetter du spinaten.

Finhakket persille er prikken over ien ved servering.

Ferske baguetter eller flatbrød er nydelig ved siden av lapskausen.

Vel bekomme, håper det smaker

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM På Snapchat: lykkeligdep

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg