Hjemmelaget tomatsuppe med Tortelloni fylt med ricotta og spinat

En fyldig, smakfull og mettende tomatsuppe er enkelt å lage selv. Det tar omtrent like lang tid som å lage en posesuppe. Og så smaker det så mye bedre. Du kan gjerne ha makaroni i suppen hvis du foretrekker det, men jeg synes det er godt med fylte pastaputer. I dag kjøpte jeg ferdiglagde, ferske tortelloni fylt med ricotta ost og spinat.

Antall porsjoner: 8-10

Vanskelighetsgrad: lett

Tid: ca. 20 min

Du trenger:

1 pakke fersk tortelloni

2 mellomstore gule løk, finhakket

3 fedd hvitløk, finhakket

1 chilli (fjern frøene og strengen frøene er festet i hvis du ikke vil ha suppen så sterk), finhakket

2 ss rapsolje til steking

3 bokser hermetiske tomater (gjerne den som er tilsatt oregano og basilikum)

1 boks kidneybønner

1 l grønnsaksbuljong (2 terninger grønnsaksbuljong til 1 l vann)

1 ts sukker

salt og pepper

Ha oljen i en kjele. Surr løken blank og myk. Den skal ikke bli brun. Tilsett hvitløk og chilli og la det surre med. Du regulerer mengden hvitløk og chilli etter din egen smak. Ha i tomatene, bønnene og grønnsakbuljongen. Smak til med sukker, salt og pepper. Du kan gjerne ha i litt oregano eller timian hvis du bruker tomater uten krydder. Kok opp og la suppen putre i ca 10 min.

Mens suppen småkoker gjør du klar pastaputene. Kok opp rikelig med vann i en kjele. Ha tortellonien i det kokende vannet og la dem koke i 2 min. Hell av vannet.

Jeg pleier også å servere ferske baguetter eller ciabatta ved siden av. De smaker best hvis de får en liten tur i ovnen så de blir varme.

Når suppen er ferdig kjører du en stavmikser gjennom den til den blir jevn og fin. Hvis du synes suppen blir for tykk, tilsetter du mer vann eller buljong. Smak til med salt og pepper.

En klatt med rømme passer godt til tomatsuppe. Aioli (hvitløkmajones) er et veldig godt alternativ til smør på brødet du serverer og smaker kjempegodt til.

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM På Snapchat: lykkeligdep

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg