Iskalde føtter før avreise – Jakten på kjærligheten

Foto: Tv2

Jakten på kjærligheten begynner lenge før serien gjør sin entre i din stue. Lenge før brevet er sendt. Måneder, kanskje år før du får se kjærlighetsjakten utspille seg. Bøndene og frierne åpner ikke opp sitt innerste kun for hverandre, men også for deg som følger denne reisen. Det ligger en sårbarhet der. Å tørre å vise sin lengsel etter å bli sett, elsket og satt pris på. Å bli forelsket kan føles som å bli funnet på et vis. Eller det kan oppleves som å finne selve lykken i livet. Lengselen etter å gi det samme tilbake til en partner.

 

Håpet sluknet

For meg har håpet, om å finne en å dele livet med, sakte men sikkert sluktnet. Det var ikke bevisst. Og det var heller ikke på grunn av dårlige erfaringer i mitt kjæresteliv. Selvom den bagasjen også har satt sine spor. Men de sporene har resultert i at jeg er mer forsiktig med hvem jeg vil ha en relasjon til. Mer våken når jeg treffer noen. Jeg vurderer nok en potensiell partner på et annet plan, enn jeg gjorde da jeg var ung.

Alderen har lært meg å være tålmodig. Avventende. Men også å se bak fasaden med vid åpne øyne. Og ikke minst, å tro på det jeg faktisk ser, uten å pynte på sannheten.

 

Gnisten døde ut

Gnisten som ligger i lengselen etter en kjæreste, døde ut litt etter litt i takt med en vanskelig periode i mitt liv. Etterhvert ble livet mitt så overveldende av ulike problemer og sykdom, at det til slutt slukte hele meg. Dette skal jeg ikke si så mye om her og nå, det vil jeg kanskje skrive om senere.

Det jeg har lyst til å si noe om er hvordan jeg har det nå, hva jeg gjør og hvordan jeg tenker for å ta vare på meg selv. Det kan du lese her: Nytenøkkelen

 

For meg var det en utfordring bare det å få sendt brevet til bonden. Det kan du lese mer om her: Bonden syntes brevet mitt var svevende – Jakten på kjærligheten 

Overraskelsen jeg kjente på, da tv2 ringte å sa at Stefan ville møte meg, var stor. Hvordan det var å få telefonen om at Stefan ville møte meg, kan du lese her: Jakten på kjærligheten – Bonden vil møte meg

 

Pakker i panikk

Mens jeg pakket og gjorde meg klar til å reise, kom panikken snikende. Iskalde føtter forsøkte å dra meg tilbake inn i min trygge, men ensomme hule.

 

Du må bare hoppe i det Janne 

Jeg kom til å tenke på råd jeg har fått. Du må bare hoppe i det Janne. Og hver gang dette ble sagt, tenkte jeg: “Ok. Men hoppe hvor?” Det er faktisk ikke så enkelt å finne en livspartner etter fylte 50. Eller enda verre, 55, som jeg er nå.

Sånn sett så føles Jakten på kjærligheten som et trygt sted å begynne. Jeg vet at det høres rart ut. Men tanken min er at, det er ikke mye vi kan skjule for hverandre, i denne prosessen. Vi blir på en måte tvunget litt inn i åpenhet og ærlighet. Og, når du velger å lete etter kjærligheten på tv, går jeg ut i fra at du virkelig mener det.

 

Livsglede

Jeg har det veldig bra nå. De siste to årene har jeg ønsket å begyne å leve igjen. For hver dag kjenner jeg at livsgleden er tilbake. Den glade, spontane, sterke og humørfylte Janne er på ful fart tilbake. Hun som er glad i å være sammen med andre. Som elsker å gi av seg selv, vise omsorg. gjøre andre lykkelige.

 

Kommer jeg til å klare å stå i dette?

Jeg tenkte nøye gjennom hvordan dette ville bli. Det hjalp meg mye å prøve å se dette fra ulike vinkler. Mentalt se for meg hvordan dette ville være for Stefan, de andre frierne og produksjonen. Er det en ting jeg er blitt god på de siste årene, så er det å lære meg å forberede meg mentalt. Det blir lettere da. Å beholde positiviteten. Se det meste i et lyst perspektiv. Også det som kan bli utfordrende og vanskelig.

Allikevel… kommer det til å bli for mye for meg? Er jeg klar for å åpne hjertet mitt? Vil jeg klare å tro på meg selv? Eller vil usikkerheten, og min lille selvtillit når det gjelder dating, bli overveldende tydelig?

Uansett hvor dette vil ende så vil jeg helt sikkert lære mye om meg selv. Finne ut hvor jeg er akkurat nå, Og hvis jeg finner kjærigheten, vinner bonden, gården og hele livsstilen, så er jo hele dette eventyret ved det. Vinn, vinn uansett hvor jeg lander. Men først må jeg tørre å hoppe.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg