Kaos i hode og kropp kan være overgangsalder

Overgangsalderen føles som å leve i vertigo

Alt er snudd opp ned om dagen. Og jeg sliter med å finne ro og balanse når jeg tvinges til å se meg selv fra en fremmed vinkel. Og jo mer jeg prøver å rette meg opp, jo verre blir det å gjenvinne kontroll over egen kropp. Dette vil jeg klare på strak arm. Alle kvinner før meg har jo gått gjennom dette, og ingen har ymtet om at det kunne være sånn? Jeg vil også stå rakrygget, og med full kontroll, på hodet. Og herfra bare være et vitne til at hele min lille verden er snudd opp ned. 

 

Det skulle jo bare være en hetetokt eller to…?

Kaos i hodet. En kropp som absolutt ikke vil lystre meg lenger. Det ene øyeblikket eser den ut vertikalt, i den neste føles det som den synker sammen til en liten klump rundt føttene mine. Den indre termostaten har kun to innstillinger om dagen. Enten brennende varmt, eller så kalt at jeg føler meg som en stivnet, frossen isblokk.

Noen dager lurer jeg litt på om jeg kanskje skal ha barn? For selv om jeg vet at det er helt umulig, så ligner symptomene jeg sliter med, veldig på de første månedene da jeg var gravid. 

 

Jeg visste ikke at det er mange symptomer på overgangsalder

Lurer du noen ganger på om du er kommet i overgangsalder eller ikke? Symptomene kan være så svake, og bli helt borte i perioder, at du kanskje lurer på om det kan være noe annet som foregår?

Den beste måten å få vite det helt sikkert, er å snakke med legen din og eventuelt ta noen prøver som vil vise deg det med sikkerhet.

De vanligste symptomer på overgangsalder er:

  • Hete- og svettetokter
  • Endringer i syklusen – blødningsforstyrrelser
  • Tørrhet i skjeden
  • Lett for å legge på seg
  • Vekten rikker seg ikke når du vil slanke deg
  • Søvnproblemer
  • Hodepine og migrene
  • Konsentrasjonsvansker
  • Tap av energi, blir fortere sliten
  • Tørr hud
  • Vondt i ledd og muskler
  • Får ofte blærekatarr
  • Dårligere syn
  • Tynt og matt hår

Kilde: nhi.no (Nhi er norges ledende helseoppslagsverk for publikum. her finner du grundige artikler om sykdommer, lidelser og andre helserelaterte tema)

Du kan få alle, noen eller ingen av symptomene

Det er ikke sikkert at du vil få alle disse plagene. Mange merker litt av alt, men på en måte som gjør at det går fint an å leve med det, uten behandling. Andre er mye og sterkt plaget av f.eks. hetetokter, men ingenting annet. Andre merker kanskje ikke noen i det hele tatt.

Dette er veldig individuelt. Mye avhenger av arv, men også din livsstil.

I gjennomsnitt er det omtrent en tredjedel som ikke får noen problemer, en tredjedel merker forandringer de kan leve helt greit med. Den siste tredjedelen får så sterke plager at de ikke klarer å fungere normalt i hverdagen.

 

Hvordan bli kvitt eller lindre plagene?

Noen av disse forandringene er det ikke så mye man kan gjøre med selv. Som f.eks. det at du får endringer i syklusen og får uregelmessig menstruasjon.

Andre symptomer, som hete- og svettetokter og urolig søvn, fant jeg ut at jeg kunne lindre til en viss grad. Jeg begynte å se litt på hvordan jeg levde. Ved å gjøre noen små justeringen her og der, testet jeg ut hva som gjorde plagene mindre, og hva som gjorde dem verre. 

Dette er de tingene jeg tok en grundig titt på:

  • Trening
  • Endre livsstil
  • Tilpasset trening
  • Små justeringer av kostholdet 
  • Spise mat og urter som inneholder østrogenlignende stoffer
  • Hormonbehandling
  • Kosttilskudd laget for kvinner i overgangsalder

Listen min tok utgangspunkt i de rådene jeg fant på nhi.no.

 

En endring av gangen

Som treningsveileder i 25 år, vet jeg at det å skulle snu opp på alle vaner, og plutselig kaste seg inn i en ny livsstil, ikke er å anbefale sånn generelt. Det ender som oftest med at man ikke orker etter en stund, og går tilbake til gamle vaner. Sånn er vi mennesker bare.

 

Hjernen liker ikke forandringer i rutiner

Hjernen vår jobber mot oss i så måte. Den elsker at vi gjør akkurat det vi alltid har gjort. Og hater når vi prøver å endre på den minste lille ting. Selvom den forstår at å gjøre ting litt annerledes, vil være det beste på lang sikt. 

Derfor er det lurt å lære seg metoder for å roe ned hjernenes protester. Få kontroll på den, og godsnakke den inn på det nye sporet du har bestemt deg for å ta. Det er lurt å innføre en liten endring av gangen. Som treningsveileder var det naturlig for meg å begynne med treningsbiten.

 

Kan du trene bort overgangsplager?

Det var spørsmålet jeg stilte meg. Er det mulig? Og hvis ikke, går det an å lindre plagene med trening?  Hvordan kunne jeg sette sammen et treningsprogram som kunne hjelpe meg gjennom overgangsalderen?

Jeg brukte min kompetanse som treningsveileder, Pilatesinstruktør og Yogainstruktør, til å sette sammen øvelser som jeg tenkte ville fungere godt. Ikke bare for å bli kvitt, eller lindre plager, men som også tok hensyn til slitasjeskader, vonde, ledd og nakke- ryggproblemer. 

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg