Lag deg en treningskrok

fullsizeoutput_4c3a

Kanskje du tror, at du må være medlem på et treningssenter, for å få den beste og mest effektive treningen? Det trenger du ikke. Du kan trene like effektivt hjemme hos deg selv.

Nå som sommeren er her, pleier jeg å lage meg en treningskrok på plattingen min. Det er flere grunner til det. Først og fremst er det deilig å trene ute i frisk luft. Jeg slipper å rydde bort utstyret mitt når jeg er ferdig med økten. Huset mitt er ikke så stort, så jeg har ikke et eget rom jeg kan bruke til trening. Plattingen gir meg den plassen jeg trenger. Jeg får være i fred, i min egen lille sone, mens jeg trener. Og jeg er ikke i veien for andre.

I min treningskrok har jeg utstyr som jeg kan bruke til å trene både kondisjon og styrke med.

Stepkasse

Jeg elsker stepkassen. På den kan jeg trene kondisjon med både lav- og høy intensitet. Den er super for å trene ben og rumpe. Og jeg kan bruke den når jeg trener styrke av nesten hele kroppen.

Vektstang

Det er den beste investeringen jeg har gjort når det gjelder effektiv styrketrening. For nå, som jeg er eldre, trenger jeg å trene litt hardere styrketrening, med litt tyngre vekter. Det er fordi det tar litt lenger tid for oss over 50 å bygge muskler. Vi mister også mer muskelmasse enn unge folk så det er veldig viktig at styrketreningen er maksimalt effektiv.

Selve stangen, som vektene festes til, kan også brukes i ulike øvelser. Blant annet til bevegelighets øving.

Manualer

Jeg synes at manualer egner seg bedre enn vektstang til noen øvelser. Noen ganger, synes jeg at jeg får bedre tak i muskelen jeg er ute etter, ved å trene med dem. Og så er det deilig, både for meg og musklene mine, med litt variasjon. Med en gang du trener en muskel litt annerledes, eller med litt annet utstyr, utsettes muskelen for en annen utfordring. Da vil den måtte jobbe på en annen måte, og tvinges til å utvikle seg, for å møte utfordringen. På den måten får du tak i alle delene av muskelen, og får trent hele muskelen.

Matte

Både Pilates og Yoga er supre treningsformer for en jentekropp. Dette er rolige treningsformer, hvor den ene øvelsen flyter over i neste. Alle posisjonenen og øvelsene er satt sammen i ett system. Det gjør at du får trent muskulatur som samarbeider på en effektiv måte. F.eks. trener du forside arm i en øvelse, og da vil neste trene bakside arm.

Musklene får også god tid, så du får gjort alle bevegelser helt ut. Det gjør at du får trent hele muskelen.

Begge disse treningsformene kobler inn kjernemuskulaturen (korsettet av mage, rygg og bekkenbunnsmuskler) veien. Det er supert for oss jenter som ønsker en flatere mage, en sterk rygg og en fin holdning. Det hjelper også med å få trent bekkenbunnen godt, så vi kan redusere eller bli helt kvitt, problemer som at vi tisser på oss.

Alle kvinner vil kjenne på at denne muskulaturen blir slapp etter hvert som vi blir eldre. Men spesielt jenter, som har gått gravide og født barn, har veldig god nytte av Yoga og Pilates.

En matte er helt essensiell for å jobbe gjennom en økt med disse treningsformene.

Kettlebell

Det er mitt neste kjøp. Super effektiv trening for hele kroppen. Og når du jobber med kettlebells, aktiverer du kjernemuskulaturen under øvelsene.

Og til sist, vil jeg anbefale deg å kjøpe et godt headsett, så du kan spille yndlingsmusikken din mens du trener, og stenge verden ute litt. Motiverende og inspirerende er det også.

Du trenger ikke å kjøpe alt dette utstyret på en gang. Hvis jeg skulle anbefale deg hva du bør prioritere først, ville jeg sagt matte og manualer. Så kan du supplere med mer utstyr etterhvert

Nå trenger du selvsagt ikke å investere i masse treningsutstyr for å trene effektivt. Litt ideer og forslag til trening uten utstyr, kommer i et innlegg siden.

Visste du at jeg har en kanal på YouTube? Der finner du noen treningsvideoer med meg. Effektive, enkle øvelser som du lett gjennomfører hjemme. Øktene er mellom 10 og 20 min. lange.

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM På Snapchat: lykkeligdep

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg