Mormors hjemmelagde surkål

fullsizeoutput_3c03

Hjemmelaget surkål blir alltid servert til juleribben hos oss. Det er så enkelt å lage og smaker så mye bedre enn den du kjøper. Jeg synes også det er så fint når en oppskrift går i arv gjennom generasjoner. Det er jo litt av det julen dreier seg om synes jeg. Familie, tradisjoner og at den nye generasjonen lærer av den eldre.

Min mormor hadde lært å lage surkål av sin svenske mor. Og jeg er så stolt av å kunne dele den med dere. Den blir fantastisk god. En frydefull harmoni av sødme fra epler og honning, syrlighet fra eplejuice og eddik og den lille spissen som karven gir.

1 stort hode hvitkål

1 løk

4 epler

2 ss meierismør

5 dl eplejuice

4 ss honning (jeg bruker Akasie honning)

1/2 ts spisskummen

2 ss karve

1 ts salt

1 ts nykvernet sort pepper

4 ss 7% hvit eddik (smak deg frem til hvor mye som passer deg og din familie)

1 liten øse med sjy fra ribben

Begynn med å dele hodekålen i to, så i 4 deler og til slutt 6 deler. Finsnitt de 6 båtene til passelig lange surkålstrimler. Har du en mandolin kan du bruke den å snitte med. Den harde stilken tar du ikke med.

Skrell eplene og kutt dem opp i biter og finhakk løken.

Smelt smøret i en kjele. Surr løken blank og myk i smøret. Tilsett spisskummen, rør det hele sammen, før du tilsetter kålen. Ha karve, 1 ts salt og 1 ts kvernet pepper. Hell eplejuicen i og la det hele få et oppkok.

Skru ned varmen og la surkålen stå og putre i ca 45 min. Innimellom vrir du litt på kjelen så alt faller litt sammen. Etter 20-25 min rører du det hele litt godt rundt.

Sjekk konsistensen på kålen for å se når den begynner å bli myk og litt lysbrun på farge. Det skjer som regel etter 30 min. Da tilsetter du honningen, rører det hele godt sammen, før du smaker til med eddik.

Til slutt blander du inn en liten øse med ribbesjy. Smak så til med eventuelt mer eddik og honning, salt og pepper. Stol på dine egne smaksløker. Her er det ingen fasit. Bare vær litt forsiktig når du justerer smaken. Tilsett alltid litt og litt av gangen.

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM På Snapchat: lykkeligdep

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg