Omfavn negative tanker, finn positiviteten

Dette høres kanskje litt rart ut? For de fleste av oss vil jo prøve å skyve bort eller nedkjempe negative tanker. Problemet kan være at når du gjør det, vil negative følelser og tankemønstre ta fullstendig overhånd. Det kan igjen utvikle seg til stress, angst og depresjon. Du blir sittende fast i et mønster hvor disse følelsene og tankene kontrollerer deg.

I tidligere innlegg har jeg vært litt inne på at overgangsalderen forsterket og gjorde min depresjon enda verre. Og jeg erfarte å bli trukket dypere ned når jeg ikke aktivt prøvde å snu negativitet til positivitet.

Fra yoga har jeg lært mye om avspenning og det å ta meg tid til å sitte stille og bare puste. Bruke tid på å kjenne etter hvordan kropp, følelser og tankene mine har det.

For å få til det, må du tørre å gi slipp på kontrollen du vanligvis har. Vonde tanker og følelser kan ikke slippe frem når du tviholder på kontrollen. Og for at du skal kunne gjøre noe med negative tanker og følelser, må du ta en god kikk på dem. Erkjenne at de er der, la dem få fremme sin sak, se litt på hvor dette kommer fra og slutte fred med dem.

Det å ta tilbake kontrollen er altså å slippe kontrollen.

Når du gjør dette kan du få reaksjoner som at du begynner å gråte. Og det er bra. Hvis det skjer, skal du ikke prøve å stoppe tårene eller skyve det bort, men la det få komme ut. Slipp tak i å forsøke å kontrollere reaksjonene. La de få komme frem. Gjør du det, vil du oppdage hvor befriende og godt det er etterpå. Ha tillit til deg selv. At du kan klare å håndtere dette. Og den tilliten skal du ta med deg inn i hverdagen.

Neste fase av øvelsen fokuserer på det positive. Se for deg hvordan du vil at livet skal være. Kjenn etter hva som vil gjøre deg positiv og glad akkurat nå. Se for deg hvordan hverdagen din vil se ut når du får glede inn i livet ditt.

Hvem vil du være fremover? Hva slags liv vil du leve? Kanskje tiden er inne for å revurdere litt, gjøre noen justeringer?

Det er fortsatt lov å drømme. Og det er fult mulig å få drømmer oppfylt hvis du går inn for det. Akkurat det blir du aldri for gammel til. Det kan faktisk være et fortrinn at du har levd gjennom litt motgang tidligere. At du har erfaring.

Det jeg gjorde var å sette meg noen konkrete og realistiske mål jeg ville jobbe for å klare. Jeg satte opp hvilke drømmer jeg har, og hvordan jeg ville nå dem på flere områder i livet mitt; jobb, økonomi, helse, kropp og mine forhold til andre mennesker i mitt liv.

Kanskje dette kan være noe for deg også? Gi deg selv et friskt og nytt perspektiv? Men gjør det bare, hvis du kjenner at du virkelig vil, og trenger dette. Det du bestemmer deg for må være realistisk, og du må være villig til å jobbe hardt. Ingenting kommer gratis.

Overgangsalderen kan oppleves som en krise og et tap. Noe som genererer negative tanker. Les mer om dette HER

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM På Snapchat: lykkeligdep

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg