Rosenkål i ny, smakfull drakt

fullsizeoutput_3bcd

Noen ganger kan det være vanskelig å finne på noe å servere ved siden av kjøtt eller fisk. Og ofte tyr man til det kjente og vante, som kokte grønnsaker eller en blandet salat. Men noen ganger savner jeg noe nytt og godt som kan overraske smaksløkene.

Jeg må også innrømme at jeg fra jeg var liten har hatt et litt anstrengt forhold til rosenkål. Som oftest fikk jeg den servert litt overkokt, mer grå enn grønn i fargen og litt vassen i konsistens.

Rosenkål er fantastisk næringsrik. Stappfull av vitamin C og K, fiber, kalium og omega3-fettsyrer er den en supergrønnsak som vi alle burde spise mye mer av.

Derfor har jeg laget denne smaksrike sideretten med rosenkål som passer like godt til ribbe eller en kjøttfull gryterett, som til viltkjøtt, kylling eller kalkun. Den smaker fantastisk ved siden av ovnsbakt laks, kokt torsk eller stekt sei.

1 pakke frisk rosenkål

1 ss nøytral olje (rapsolje)

100 g bacon

1 mellomstor løk

2 fedd hvitløk

1 chilli

100 g sjampinjong

2-3 ss rødvinseddik

2 ss honning (gjerne Akasie honning)

2 ss vann

Salt og pepper

Begynn med å rense rosenkålen. Jeg pleier å fjerne brune og stygge blader, og kutte bort den litt brune biten som sitter igjen ved stilkfestet. Del rosenkålene i to. De aller minste kan du la være hele. Skyll dem i kalt vann og tørk dem lett med et kjøkkenhåndkle.

Finhakk løken, kutt soppen i fine skiver på langs, finhakk chillien og fjern frøene og frøstengelen hvis du ikke vil ha retten så sterk. Kutt baconet i passe skiver.

Ha oljen i en stekepanne og la pannen bli god og varm. Sprøstek baconet på middels varme. Legg så rosenkålbitene, med kuttsiden ned, i pannen og stek i 5 min så rosenkålbitene får en litt gyllen farge. Pass på varmen så retten ikke blir svidd.

Tilsett så løk, pressed hvitløk, chilli og sjampinjong. Bland alt godt og la det hele surre i 5 min.

Tilsett rødvinseddik, honning og vann. Bland godt og smak til med salt og pepper.

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM På Snapchat: lykkeligdep

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg