Søvnløs og bader i svette

Klokken er 3 på natten. Jeg dras sakte ut av en allerede urolig og lett søvn. En intens varme brer seg i kroppen. Det er som om jeg ligger i en dampende varm badstue og ikke i min egen seng. Dyna føles tung og kvelende. Jeg river den av meg, mens jeg gisper etter luft.

Kroppen min setter alle kluter til for å forsøke å kjøle meg ned. Det er i hvert fall det den innbiller seg. Men det viser seg at mine synkende nivåer av østrogen skaper full forvirring i min indre termostat. I beste mening skur den temperaturen opp og ned uten mål og mening. Det er akkurat dette som gjør at jeg får hetetokter, og at kroppens innstendige mål om å hjelpe meg ikke fungerer.

Hva er det som skjer med din indre termostat, som sitter i hjernen, under en hetetokt? Det kan du lese mer om HER

Den intense svettingen, som er ment å skulle kjøle meg ned, virker mer som kroppens desperate behov for å kvitte seg med vann på de mest utrolige steder. Hele meg er dynket i svette. Det renner i strie strømmer, og jeg kjenner hvordan jeg ligger å bader i klam svette.

Jeg må ut. Vinduet på soverommet er åpent, men det er ikke nok luft som kommer gjennom det, til å kjøle meg ned. Jeg åpner døren ut til plattingen utenfor soverommet mitt. Mens jeg drar av meg den dyvåte nattkjolen, går jeg ut i hagen og nyter hvordan den friske, kjølige natteluften stryker min nakne hud med kald pust. Det er nydelig. Jeg kjenner på håret mitt som er like vått som når jeg akkurat har dusjet.

Med både vindu og verandadøren på vid gap, går jeg inn på soverommet mitt igjen, og begynner å ta av det våte og ekle sengetøyet. Jeg finner frem rent sengetøy og tar det på. Så tar jeg en rask, kald dusj før jeg kryper opp i sengen min igjen.

Det føles bedre nå. Jeg er avkjølt og håper at jeg får noen timer med søvn før jeg må opp og starte dagen.

Har du opplevd slike netter? Og lurt på hvor lenge du må holde ut med slike problemer? Tenkt på hva du kan gjøre for at nettene skal bli bedre? Jeg gir deg 9 gode råd HER

Denne episoden var nå for ett par dager siden. Men jeg har også hatt netter som dette om vinteren. Du kan lese om den gangen jeg sto barbent i snøen for å kjøle meg ned HER

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM På Snapchat: lykkeligdep

2 kommentarer
    1. Har nok kommet dit jeg også, men jeg har ei stående vifte rettet mot meg, og det hjelper meg i tillegg til å ha vinduet åpent. Bruker naturtabletter Remifemin som jeg synes faktisk de hjelper noe altså.

      Ønsker deg en kjempefin torsdagskveld <3 🙂

      Purr, purr, fra Toril og kattene

      1. Så flott at du finner ut hva som fungerer for deg. Må le litt… ser for meg deg med vifte og vinduet på vidt gap🤣 Men sånn er livet akkurat nå. Og du er ikke alene💛 Takk for tips. Har ikke prøvd Remifemin, men har hørt om det. Kanskje no jeg burde teste? Tror jeg vil snoke litt mer rundt akkurat det og se om det kanskje kan være noe💕

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg