Ta tilbake kraften på kjøkkenet

Hvorfor du bør koke kraft på bein

Visste du at når du koker bein fra fugl, altså hele fuglen, så vil buljongen du får absorbere næringen som finnes i beinmargen? De stoffene du får mye av ved å koke kraft på denne måten er:

  • Kalsium og magnesium som er godt for hele skjelettet
  • Kollagen som er bra for leddene dine, huden, håret og neglene dine
  • Glucosamin er godt for leddene dine
  • Glycin som hjelper deg å sove bedre

Før var det å koke kraft på bein mye mer vanlig. Det var en del av det å utnytte hele dyret i matlagingen. Og en god kraft mente man var naturlig medisin for å styrke kroppen generelt, men gi den ekstra næring hvis man var syk eller brygget på noe.

Over hele verden har kraft blitt brukt i folkemedisin. I vår moderne måte å lage mat på, har buljongterningen skjøvet den hjemmelagede kraften ut av kjøkkenet. Nå er det på tide å ta kraften tilbake.

En kopp buljong går lett inn i min kategori sunn mat som får meg til å føle meg bra.

Det er også en super base for ulike supper og gryteretter. Det er så enkelt å lage en sunn, mettende og smaksrik suppe eller gryte når du allerede har basen i fryseren.

Noen ganger blir suppen mer lik en gryterett enn en suppe. Med grønnsaker, litt kjøtt, ris eller pasta blir det en tykkere konsistent enn når du lager en ren suppe. Det kaller jeg suppegryte.

Ta hva du har i kjøleskap og fryser, og lag en grytesuppe på 10 min.

Oppskrift på min buljongkraft kokt på bein finner du HER

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM På Snapchat: lykkeligdep

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg