Vet du hva som trigger dine hetetokter?

Mitt soverom er kjøligere nå, enn det noen gang har vært. Det er så viktig at rommet er godt utluftet og kalt, for at jeg skal få en så god natt som mulig. Jeg er også nøye med hva slags sengetøy jeg bruker. Sengesett som er laget av bomull puster lettere. Det gjør at det blir bedre ventilasjon og luftgjennomstrømming hele natten. Og det hjelper når jeg får en svettetokt.

Et annet, kanskje litt rart triks jeg har, er at jeg tar et fotbad i kalt vann før jeg finner senga for natten. Jeg har oppdaget at jeg da klarer å holde temperaturen nede på hele kroppen. Det har faktisk hendt, når det har vært supervarme sommernetter, at jeg har sovet med tynne bomullsokker på, som er dynket i kalt vann.

Ofte pleier jeg å ta et bad eller en deilig dusj om kvelden. Det hjelper meg med å roe ned og bli kvitt stress, som også kan utløse en hetetokt. Men de kveldene hvor jeg kjenner meg ekstra varm og utilpass, tar jeg en dusj i kalt vann for å kjøle ned hele kroppen.

Det hender også at jeg dropper dyna, og sover med kun et laken over meg. Da har jeg gjerne ett ullteppe tilgjengelig, hvis jeg skulle begynne å fryse. Jeg velger ull fordi ull transporterer fukt svært godt.

Det er lenge siden jeg har sovet i nattkjole eller pyjamas. Hvis jeg har noe på meg om natten, velger jeg truse og en liten singlet i bomull.

Hvis du bruker litt tid på å finne ut hva som kan trigge dine hetetokter, kan du redusere plagen ved at du unngår disse tingene. Prøv å legge merke til hva du gjorde, spiste eller følte når det skjedde. Var det følelser som stress, det å grue seg eller forventing? Kanskje en spennende date eller et tett lokale med mange mennesker? Skriv det ned i notater på mobilen din. På den måten får du kartlagt hva utløsende faktorer kan være.

Det er litt ulikt fra person til person hva som utløser svettingen. For meg er det sterke krydder, syntetiske klær, lufttette rom eller arealer hvor det er mange mennesker.

I min enkle kartlegging av hete- og svettetokter, la jeg også merke til at det skjedde oftere rett etter et måltid og på kveldstid.

Situasjoner hvor jeg blir stresset, eller gleder meg til, kan også utløse en hetetokt. Det virker som om alle følelser som gjør meg litt opphisset, eller forventningsfull, kan trigge en hetetokt. Alkohol og varme drikker kan også utløse den intense svettingen.

Visste du forresten at litt lett trening som yoga kan hjelpe mot nattesvette? Enkelte øvelser i yoga roer ned kroppen, hjelper deg å bli kvitt stress og stimulerer indre organer. Blant annet de som produserer hormoner.

Her er jeg på FACEBOOK og INSTAGRAM På Snapchat: lykkeligdep

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg