Humør og energinivå på ufrivillig karuselltur

De siste årene har jeg ikke klart å trene. Ikke orket eller maktet. Selv om jeg har prøvd, fordi jeg vet at trening hjelper. All bevegelse stimulerer de ulike prosessene i kroppen; muskler, hjertet, utskifting av avfallsstoffer gjennom lunger og hud, blodgjennomstrømningen som leverer friskt oksygen og næring til hver eneste lille celle, kjertler som produserer hormoner. Også hjernen og følelseslivet påvirkes av trening. En naturlig lykkepille om du vil.

Les mer her: Knekt, utbrent og deprimert

 

Ferskvare – også for en treningsveileder

Det å ha en god fysisk form er ferskvare. Slutter du å trene, mister du så å si alt du har trent opp, både muskelmasse, koordinering, balanse og kondisjon. Går det for lang tid før du er i gang igjen, må du begynne helt på nytt. Det gjelder også for en innbarka treningsinstruktør.

 

Overgangsalder og trening

Jeg har vært i overgangsalder sånn ca. fra jeg var 47 år. Sannsynligvis begynte det allerede da jeg var rundt 45, men da merket jeg ikke så mye til det, fordi jeg trente jevnlig. Først da jeg sluttet å trene, skjønte jeg hvor mye trening har å si.

 

Hormonmage

Nå må noe gjøres. For jeg har lyst til å være den beste versjonen av meg selv som jeg kan være. Jeg vil ikke ha mage fett, eller hormonmage som jeg kaller den.  her

Fall av østrogen i kroppen, gjør at fettet som før pent og pyntelig fordelte seg jevn over mage, rumpe og lår, plutselig har bestemt seg for å samle seg rundt midjen. Det er også sånn at samtidig som fettet tilsynelatende øker i omfang, så svekkes muskelmassen. Så nå er jeg både litt tjukk og ikke veldig fast i fisken.

Her må noe gjøres. Ikke bare for utseendes skyld, men også for helsen.

 

Hormonell berg og dalbane

Jeg begynner å bli lei av å kjøre berg og dalbane styrt av mine hormoner. Eller rettere sagt: mangel på enkelte hormoner, ubalanse i andre.

Det er ikke hyggelig å føle at både kropp, humør og energinivå har tatt meg med på en ufrivillig karusell tur. I vill fart, kjører jeg utfor bratte stup, i en skranglete vogn. For så i neste sekund, bli kastet rundt en brå sving, så hardt og brutalt at jeg helt mister kontrollen over de mest basale ting.

Jeg vil av berg og dalbanen. Jeg vil heller seile stille og rolig inn mot alderdommen. Med en frisk, velfungerende og sprek kropp. Og det skal jeg jammen klare.

Les mer om hvordan overgangsalderen påvirker hodet og kropp: Kaos i hode og kropp kan være overgangsalder

Følge meg gjerne på sosiale medier: FACEBOOK og INSTAGRAM    

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg