Når kroppens termostat går bananas

Hypothalamus – kroppens termostat

Din indre termostat sitter i den delen av hjernen som heter Hypothalamus. Vanligvis regulerer termostaten din kroppstemperatur, slik at den holdes jevn. Kjøler deg ned når det er for varmt, øker temperaturen når det er for kalt. Noen ganger, når det er bare en liten temperaturendring, ber den kroppen din om å hverken svette eller fryse.

Overgangsalderen skaper forvirring i temperaturreguleringen

De fleste kvinner får et fall i østrogennivået, og ubalanse i andre hormoner, når de er mellom 40 og 60 år. Dette betyr at du er kommet i overgangsalderen.

Dette gjør at din indre termostat ikke reagerer som tidligere. Hypothalamus blir påvirket av fallet i østrogennivået , og den kan plutselig, og uten at kroppen egentlig er blitt for varm, gi beskjed om å redusere kroppstemperaturen øyeblikkelig.

Og det er dette som gjør at du plutselig blir fryktelig varm, og begynner å svette voldsomt. Huden kan bli rødflammete og hjertet banker fortere.

Jeg har vært plaget med hetetokter i nesten 10 år. Litt opp og ned i hvor ofte jeg får dem, og i varierende i styrke og plagsomhet. Det aller værste for meg har vært når jeg får svettetokter på natten. En natt var det så ille at jeg rømte naken ut, midt på vinteren, og ble stående barbent, naken og redd i snøen.

Den opplevelsen kan du lese her: Barbent sto jeg snøen og skjønte at noe er veldig galt

 

Her finner du meg på sosiale medier: FACEBOOK

INSTAGRAM

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg